Gamification, vad är det?

När man sammanfogar ett spelelement i något, det kan vara precis vad som helst som inte är ett spel, kallas det gamification. Det svenska ordet för fenomenet är spelifiering. Ett exempel på gamification är tillexempel när ett företag låter sina kunder spela någon form av spel under den tiden man väntar på att få komma i kontakt med företagets kundtjänst.

casinoheroes50 Kr gratis utan insättning
200% upp till 500 Kr + 200 freespins
13.000 Kr Bonus + 200 freespins
Till Casinot

Vi är ständigt matade med gamification. Vi möter den hela tiden i vår vardag även fast vi kanske inte alltid uppfattar det som just gamification. Gamification är särskilt vanlig när det kommer till företags marknadsföring. Man har nämligen sett att gamification är ett oerhört kraftfullt sätt att engagera människor i den produkt som man säljer.

Ett exempel på ett företag som framgångsrikt drivit en gamificationkampanj är Coca-Cola. Genom att be människor ladda hem en speciell app så kunde innehavaren av appen skaka på sin telefon varje gång en Coca-Cola reklamfilm visades på TV. Appinnehavaren hade då möjlighet att vinna diverse priser.

Hur funkar det i casinobranschen?

Det finns massor med andra exempel på andra företag som har och haft liknande den kampanj som Coca-Cola. Google jobbar till exempel mycket med gamification. Om du försöker googla men saknar internetuppkoppling dyker ett spel upp. Hur kan då detta appliceras på casinomarknaden?

Casinobranschen är under ständig förändring och man försöker hela tiden hitta nya sätt att locka kunder och även att behålla de kunder man har. Gamification eller gamblification som det även kallas i spelvärlden är en naturlig utveckling av branschen. Många casinon har tillkommit utifrån idén att skapa unika spelmiljöer.

I den unika spelmiljön finns vanliga casinospel som medlemmarna kan spela. Ett casino som lyckats väldigt bra ned gamblification är Casino Heroes. Där ska du ta dig igenom ett sagoliknande landskap. På vägarna möter man bossar som måste besegras för att man ska kunna avancera vidare.

Även Casumo har skapat sig en framgångssaga med detta koncept. Hos Casumo ska man spela casinospel och ta sig igenom olika världar. Allt eftersom du avancerar i spelet får du belöningar. Belöningarna blir mer värdefulla ju mer man spelar. Hela grejen med gamification är helt enkelt att skapa en bättre kundkontakt eller rentav en bättre produkt.