Spännande diskussioner under Almedalsveckan

Den årliga Almedalsveckan på Gotland har precis avslutats. I år har några av veckans mest spännande och viktigaste debatter handlat om spel och spelreklam. Ett stort antal representanter för spelbranschen har tagit sig till Visby. Några speljättar som befunnit sig på Almedalsveckan är Play’n GO, Kindred och ATG.

Utöver spelreklam hålls även många andra spelrelaterade seminarier. Det har till exempel hållits seminarier om konsumentskydd, digital hållbarhet och den svenska spelreformen. Vi på freespinsidag.se har satt ihop en liten summering om vad som diskuterats under veckan för dig som inte själv kunnat infinna dig i Visby eller som helt enkelt haft full agenda och inte hunnit catcha up på det senaste.

spelinspektionen Spännande diskussioner under AlmedalsveckanUnder hela våren har reklamen kring spelbranschen diskuterats, ska den tillåtas eller ej? Såklart var detta ett hett ämne även under Almedalsveckan. Henrik Tjärnström som är VD för spelföretaget Kindred har varit med och deltagit under veckan med sina åsikter kring ämnet. Han välkomnar bland annat en bättre tydlighet i de kommersiella regler som gäller för den nya svenska licensen.

Spelreklamen – en het potatis

I dagsläget är det stundtals svårt för spelbolagen att förhålla sig till den nya spellagen eftersom den är så färsk. Inga prejudikat finns och lagen är på sina ställen otydlig. 150 olika nätcasinon har tilldelats den svenska spellicensen sedan införandet vid årsskiftet. Eftersom att det råder en del frågetecken kring den nya lagstiftningen och då många nya aktörer etablerat sig på den svenska marknaden hoppas Henrik Tjärnström att regeringen är beredda att ha lite tålamod och först utvärdera hur omregleringen har påverkat spelbranschen innan de gör några ändringar av de lagar som styr spelreklamen.

ATG har hållit i en diskussion om bra och dålig spelreklam och SPER har haft en panel om vem som egentligen ska ta ansvar för spelbolagens marknadsföring. Att spelbolagens reklam väcker många känslor är ingen underdrift. Spelreklamens vara eller icke vara är fortsatt en het potatis! Vi fick höra att de även nämnde andra ämnen inom branschen nätcasino.

Kindred Group diskuterade hur spelmarknaden kommer att se ut om tio år samt vad digital hållbarhet innebär. Playn Go bjöd på flera intressanta synvinklar under ämnet; det svenska tillverkaren av spelautomater, hur framtiden ser ut sex månader efter spelregleringen och hur man kan skapa en hållbar spelbransch. Statliga Svenska Spel talade om att spelreformen behöver reformeras och hur man ska locka tech-kompetens till jobb utanför storstan.